Luftfartsmyndigheten i både Singapore og Hong Kong har advart EU og Europa mot å stå på kravene om at asiatiske flyselskap må benytte sine tildelte landings- og avgangstider på europeiske flyplasser. EU planlegger å kreve at flyselskapene må benytte minst 50 prosent av tildelte landings- og avgangstider på europeiske flyplasser den kommende vintersesongen.

Det får asiatiske flyselskap og luftfartsmyndigheter til å se rødt. For under hele pandemien med koronaviruset har flyselskapene fått mulighet til å fryse bruken av tildelte tider, men nå strammer altså EU inn på dette.

I henhold til Reuters heter det at EU vil gi flyselskapene beskjed at dersom ikke minst 50 prosent av flytidene blir benyttet, risikerer de å miste tilgangen til disse.

Luftfartsmyndigheten i både Singapore og Hong Kong advarer nå at dette kan medføre en rutekrig mellom Europa og Asia. En lang rekke flyselskap kan nemlig måtte ty til å fly tomme fly frem og tilbake for å opprettholde sine tildelte rettigheter. Nå advarer myndighetene at det samme reglene kan bli innført i Asia som et svar på de strikte reglene EU ønsker å innføre fra neste måned av.

Dermed blir det både asiatiske og europeiske flyselskap som blir rammet.

Lufthansa i Tyskland er selskapet med flest asiatiske ruter fra europeisk side, selskapet sier til Reuters at det er uheldig at selskapene kan bli tvunget til å opprettholde så mye av rutene, når passasjergrunnlaget ikke er tilstede enda.

I tillegg påpeker selskapet at det er skadelig for klima dersom flyselskap blir tvunget til å fly tomme fly frem og tilbake, bare for å holde på sine rettigheter til det er bedre tider for luftfarten.

Under normale omstendigheter må flyselskapene benytte seg av minst 80 prosent av landings- og avgangstidene som er tildelt.