
Pilotene som fløy et Boeing 787 Dreamliner-fly fra Air India mellom Delhi og Hong Kong 20. oktober i år, var kun 60 meter over havoverflaten da de skjønte at det var i ferd med å gå galt.
Da ble flyets Ground Proximity Warning System (GPWS), systemet som måler avstanden til bakken under, aktivert. Pilotene hadde latt 787 flyet synke for lavt under landing og var i ferd med å lande i Sør-Kina havet.
Pilotene hadde blitt advart flere ganger fra flygelederen om at det automatiske Instrument Landing System (ILS)-systemet kunne være i utakt med det som var gjeldene på landingstidspunktet. Allikevel valgte pilotene å la flyet følge denne banen inn mot flyplassen i Hong Kong. Ettersom ILS-systemet var delvis feilaktiv havnet Boeing 787-flyet kun 60 meter over havoverflaten, fire kilometer fra rullebanen.
Pilotene fikk da kontroll over situasjonen og avbrøt landingene for så å stige og forsøke på nytt igjen.
Kinesiske og indiske havarimyndigheter etterforsker nå hendelsen fra oktober i år. En midlertidig rapport ble i går gitt ut av det kinesiske THB.
Flere indiske medier melder torsdag at de to pilotene er suspendert fra sine stillinger i flyselskapet etter denne hendelsen.