Den europeiske flyprodusenten Airbus er i samtaler med flere flyselskap rundt behovet for en ny versjon av produsentens A321neoLR, med navnet Airbus A321neoXLR.

XLR-versjonen skal få mulighet til å fly enda lengre enn Long Range versjonen som i dag kan fly 7.400 kilometer på fulle tanker.

Airbus sier til Reuters at det kan være snakk om å lansere en ny versjon i løpet av 2019, trolig innen juni hvor Paris Air Show 2019 går av stabelen.

Viktigst for Airbus og kundene som er flyselskap er at Airbus skal øke den totale vekten A321neo kan ta med fullere tanker. I tillegg skal motorene oppgraderes med mer kraft enn det som er i dagens LR-utgave.

Trolig vil flykroppen bli den samme med maks 206 passasjerer ombord.

Flere amerikanske flyselskap har bedt Airbus se på denne nye utgaven. Flere selskap bruker i dag Boeing 757 eller 767 på transatlantiske ruter, dette er fly som skal byttes ut og er av eldre datoer. Nå er det derfor viktig at Airbus kommer opp med en versjon som kan fly lengre, og ta med seg mer vekt.

Flyet er ventet å bli lansert på samme tid som Boeing lanserer sin nye Boeing 797.