Mens de fleste av flyselskapene i Europa blør og taper penger i store summer for hver dag som går, er det helt motsatt på andre siden av Atlanterhavet. For til tross for at amerikanske flyselskap ikke kan fly turister over havet til Europa, har det ett ess opp i ermet, innlandsmarkedet i USA.

For de fleste flyselskapene under amerikansk register har både fått generøst med økonomisk støtte fra myndigheten, enormt antall vaksinerte innbyggere og et marked innlands som skriker etter kapasitet. Det får de europeiske flyselskapene til å se grønne av misunnelse på hvordan status nå er over dammen.

I følge den amerikanske avisen The Financial Times forteller flyanalytiker Dan Akins i Flightpath Economics hvorfor det er slik;

-Amerikanske flyselskap flyr mye mer innlands enn sine europeiske kolleger. I tillegg har flyselskapene i USA fått milliarder av dollar i direkte økonomisk støtte, uten noen krav for bruken eller som et lån, i motsetning til de europeiske selskapene, hvor mye av støtten er gitt som statlige lån.

Tre av de store flyselskapene i USA har rapportert overskudd i andre kvartal av 2021. Det er United Airlines som ikke klarte å komme seg over streken, men som skriver i sin rapport at det er forventet at overskuddet kommer andre halvår av 2021.

Flere av direktørene for de store flyselskapene i USA mener i følge avisen at det som er en stor hindring for europeiske flyselskap, stengte grenser og stadig endringer i markedet, er noe som er fraværende i USA. Det gir rom for stabilitet i forhold til usikkerheten og endringene som kommer raskt.