Flyprodusenten har ikke selv fortalt sine ansatte det, men nyhetsbyrået Bloomberg har fått bekreftet at året 2022 blir det absolutt siste året hvor det skrus og monteres sammen det ikoniske flyet Boeing 747 i Seattle. Da er definitivt slutt for produksjonen av flytypen som ga luftfarten et løft bokstavelig talt.

Om to år vil den aller siste Boeing 747 bli rullet ut av produksjonshallene i Seattle, da er det helt og endelig over for dronningen i lufta når det gjelder nye fly.

Dermed betyr det også at Boeings 747-8 i passasjerutgave aldri ble noen suksess, og solgte i et estimat langt under halvparten av hva Boeing hadde sett for seg da den ble lansert som arvtager etter 747-400.

Ikonisk nok ble de to siste Boeing 747 i passasjerutgave bestilt av det hvite hus som «Air Force One», altså fly for presidenten i USA. I følge Bloomberg blir også de de siste flyene til å forlate produksjonen.

I dag produserer Boeing et halvt Boeing 747-8 i måneden. Men selv om ordrebøkene fortsatt har 747-8 i seg, alle i fraktversjon, kan ting endre seg i kjølvannet av covid-19 og koronaviruset.

Det er 15 fly som gjenstår å bygge før siste fly er rullet ut i 2022. Flesteparten skal leveres til fraktselskapet UPC.

Lufthansa Boeing 747 i et tiår vi for lengst har lagt bak oss. Foto: Boeing