Foto: Boeing

Den amerikanske flyprodusenten Boeing markerte fredag at den aller første Boeing 737 MAX-10 nå er produsert ferdig. Dette første flyet skal nå benyttes til sertifisering av den lengste og største versjonen av MAX-flyene.

Under seremonien som ble avholdt på Renton ved Seattle, kunne vise administrerende direktør og daglig leder i Boeing, Mark Jenks fortelle at produsenten nå sto klare med et helt nytt fly som skal kunne ta opptil 230 passasjerer.

Det ble lite fokus på MAX-problemene under markeringen, og Boeing har heller ikke valgt å fokusere på at flyene står på bakken i sine pressemeldinger om hendelsen.

Det er totalt 550 fly som er i bestilling hos Boeing fra flyselskap verden over. Det er 20 forskjellige kunder som har flyet i bestilling, blant annet TUI, Copa og Flydubai. United Airlines er den største kunden på 100 fly. De andre aktørene er leasingselskap som igjen har avtaler med flyselskap om leveranse av flyet.

Boeings 737 MAX-10 ble utviklet som en forlengelse av 737 MAX-9 , og som et direkte svar på at flere flyselskap, blant annet Korean Air, vill utfordre produsenten på å komme opp med noe tilsvarende Airbus A321. Planene for fem år siden var også at denne varianten skulle få større motorer, kraftigere vinger og at hjulene på flyet skulle monteres på stag som hadde teleskopfunksjon. Dette ble i 2016 droppet og flyet ble designet med kun små endringer fra sin mindre versjon 737 MAX-9.

737 MAX-10 skal de neste ukene forberede testflyvninger som skal komme i gang i løpet av første kvartal 2020. Når det første flyet kan leveres til et flyselskap er avhengig av når MAX-flyene blir godkjent på nytt og kan starte å fly igjen i trafikk.

Forskjellene mellom MAX-versjonene (Boeing)