Foto: Hans O. Nyborg

De europeiske luftfartsmyndighetene EASA har fullført sine tester av Boeings flytype 737 MAX. Nå er det stor arbeide som gjenstår, hvor alle dataene fra testflyvningene skal evalueres og studeres.

Først når dette er gjennomgått kan arbeidet med å gi en ny godkjennelse for flytypen starte.

I en pressemelding 11. september skriver EASA at det denne uken skal avholdes et felles møte i JOEB-gruppen ( Joint Operations Evaluation Board), gruppen som består av representanter fra USA, Europa, Asia og Canada.

Målet med denne ukens møte er å sammen se på resultatet, og gi en vurdering av hva som skal skje videre i arbeidet med å godkjenne MAX-flyene for å kunne fly igjen.

Testene EASA har foretatt har i stor grad dreid seg om MCAS (manoeuvring characteristics augmentation system)-systemet, som feilet under to flyulykker med flytypen i 2018 og 2019.

EASA skriver i sin pressemelding at flytypen først vil bli godkjent i Europa, når alle sikkerhetsaspekter er gjennomgått, og myndighetene føler seg helt trygg på flytypen.

Kanadiske myndigheter har også gjennomgått egne tester av MAX-flyene, og har konkludert med at det ikke vil foreligge noen godkjennelse før alle sider rundt sikkerheten til flytypen er evaluert, testet og at alle er sikre på at flyet nå holder mål,