Boeing 737 MAX 8 - Foto: Hans O. Nyborg

Det europeiske luftfartstilsynet EASA har inngått avtale med det amerikanske luftfartstilsynet FAA og den amerikanske flyprodusenten Boeing om å starte godkjennelsen av 737 MAX. Prosessen med å godkjenne flytypen for bruk i Europa skal etter planen starte opp 7. september i år.

EASA vil allerede 1. september starte en evaluering av de nye systemene til MAX-flyene, noe som skal utføres i en simulator på den britiske flyplassen London Gatwick. Denne testen i simulator skal gjennomføres som et samarbeide under Joint operations Evaluation Board – JOEB som er et felles prosjekt mellom FAA, TA i Canada, EASA og en rekke andre lands myndigheter.

Noe av problemene for EASA er at ansatte som skal delta i arbeidet med å godkjenne flytypen ikke får reise til Seattle i USA uten at alle forehåndsregler er tatt i forhold til Covid-19 og potensiell fare for smitte. Nå betyr det at ingen av de ansatte får reise til USA.

EASA skal derfor få tilgang til alle dataene som ble registrert under flytestene FAA gjorde med et 737 MAX 7 fly i juni og juli i år.

Det viktigste under arbeidet er test av MCAS-systemet som nå er endret fra Boeings side. Dette sammen med testene i simulatoren i London skal hjelpe EASA å ta en avgjørelse på om MAX-flyene skal godkjennes for å kunne fly igjen.

Luftfartstilsynet i Canada har også startet arbeidet med å godkjenne MAX-flyene.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no