Flyprodusenten Boeing i Seattle holder en lav profil nå om dagen, men faktum er at den aller siste Boeing 737 i Next Generation-utgave nå er levert til BOC Aviation.
Det er leasingselskapet i Singapore som mottatt sin siste 737-800 fra ordrebøkene til Boeing. Flyet av typen Boeing 737-800 skal leveres til det japanske flyselskapet Skymark Airlines.
Det går samtidig mot slutten for produksjonen av 737-800, som er ventet å ta slutt i 2021. Boeing har fortsatt en rekke slike fly som skal leveres, men nå er BOC som en stor kunde overlevert det siste NG-flyet. Totalt har leasingkjempen mottatt over 200 slike fly. 84 av disse er i dag i trafikk verden over.
Boeings NG (Next Generation) versjoner startet med 600, 700, 800 og til slutt 900-variantene, som ble den tredje generasjonen utgaver av den populære flytypen som ble utviklet. Først var 100 og 200 versjonene, deretter kom en ny runde med 300, 400 og 500 versjonen, før den siste runden med NG ble -600 til -900 flyene.
Nå er disse erstattet av 737 MAX-7, MAX-8, MAX-9 og MAX-10.
BOC har en rekke MAX-fly i bestilling som må vente til flytypen får klarsignal igjen til å kunne benyttes.