Mens flyselskapet Norwegian må vurdere hvor inntekter skal hentes fremover, har det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines hatt suksess i ti år med gebyrer på andre siden av Atlanterhavet.

Det amerikanske selskapet har ingen avgifter på håndbagasje, ingen avgifter på endringer av billetter og lave avgifter på en rekke andre tjenester. Men selskapet gjør allikevel suksess med en avgift som ikke fremmes i annonser eller på TV-reklame.

Prioritert ombordstigning. Ettersom flyselskapet ikke gir de reisende mulighet til å velge et favorittsete ombord, er det førstemann til mølla når en skal ut å fly Southwest Airlines. Det betyr også at velviljen for å betale ekstra slik at en kan stå fremst i ombordstigningskøen, bare øker og øker.

I 2018 hentet flyselskapet inn 642 millioner amerikanske dollar på avgifter knyttet til bestillinger fra selskapets flypassasjerer. Det er en økning på ett år på 13 prosent.

I følge avisen USA Today er det selskapets ti år gamle konsept med EarlyBird check-in som gir den største gevinsten for selskapet. Passasjerer som velger å sjekket inn først, og som betaler Upgraded Boarding – for å få lov å løpe ombord først og velge seg ut et sete.

I 2017 fikk selskapet inn 358 millioner dollar på denne muligheten for reisende å komme først ombord.

Prisen for EarlyBird check-in er i dag variabel etter sesongen men ligger mellom 15 og 25 dollar. Det er prisene for en vei, dobbelt for tur retur.

For Upgraded Boarding er det også variable priser avhengig av hvor populær flyruten er og hvilken tid på året. Her kan prisene fort havne mellom 30 og 50 dollar per vei.

Southwest tar betalt for bruk av wi-fi og alt som serveres ombord av mat og drikke.

Se også

Passasjerer raser etter konkursen i Flybmi lørdag

Lørdag var det over og ut for det skotske flyselskapet Flybmi (British Midland Regional). …