Hangar.no
Foto: Privat
Ulykker og hendelser

Sully Sullenberger: Kritisk til bruk av 737 MAX pilot med bare 200 timer

Den verdenskjente flykapteinen Sully Sullenberger som ble en helt etter å landet et Airbus A320 i Hudson-elvene ved New York og reddet alle ombord, går kraftig ut mot Ethiopian Airlines bruk av pilot med kun 200 flytimer.

I et innlegg på sin egen Facebookside tar Sullenberger et oppgjør med at flyselskapet har valgt å sette en pilot med kun 200 flytimer bak seg inn cockpiten på et Boeing 737 MAX-fly.

«Mannskapet i en cockpit må være et team av eksperter, ikke en kaptein og en lærling. I ekstreme situasjoner, hvor det ikke er tid til å diskutere eller tid for kapteinen å gi steg for steg opplæring til sin sidemann i hvordan håndtere en situasjon, må pilotene utelukkende kunne stole på hverandre og utføre oppgavene etter erfaring for å kunne fungere sammen. En pilot med kun 200 flytimer bak seg vil ikke kunne ha denne kunnskapen eller vite hvordan vedkommende skal løse oppgavene. Noen som har så få flytimer bak seg, skal kun fly med andre som passer på at de gjør det rette til enhver tid. Det skal skjer i et sterilt miljø og ikke i et kommersielt fly med ansvar for andres liv».

Sullenberger understreker flere ganger i sitt innlegg at vi ikke enda vet noe om årsaken til ulykken, og hva som ble sagt mellom pilotene i cockpiten.

Sullenberger ble sammen med sin kollega verdenskjent etter å ha landet et US Airways A320 på Hudson River. Foto: Privat

Den kjente flykapteinen skriver at han selvsagt har stor tro på at mannskapet har gjort alt de kunne og hadde kunnskap om å gjøre i situasjonen som oppsto. Det han ønsker å fokusere på i sitt innlegg er at flyselskapene har et ansvar om ikke å bemanne cockpiten med mannskap som har for lite erfaring, og kan bli satt i en situasjon de ikke har bakgrunn eller opplæring nok til å kunne løse.

Sullenberger viser til at en pilot med 200 flytimer kun har en liten andel av det som er minimum for å bli pilot i cockpiten hos et flyselskap i USA.

Andre nyheter

Novair Airbus A321 fortsatt på bakken i Billund etter hard landing

Hans Olav Nyborg

PIA-pilot ble tatt med promille før flytur fra Pakistan til Europa

Hans Olav Nyborg

Ethiopian Airlines slår tilbake mot medier – Pilotene har fått opplæring

Hans Olav Nyborg