Skandalene rundt produksjonen av Boeings nye 737 MAX når nå nye høyder ved at produsenten har overlevert FAA en rekke SMS-meldinger som ble sendt mellom to testpiloter i 2016. I den ene meldingen fremkommer det fra Boeings ene sjefspilot at MCAS-systemet i MAX-flyet gikk amok under en prøvetur i en flysimulator.
MCAS-systemet skal ligge bak som årsaken til at 346 personer har mistet livet i 737 MAX-ulykkene i Indonesia og Etiopia.
Meldingene som er sendt mellom to av pilotene i Boeing viser at pilotene mente MCAS-systemet hadde feil i seg og ikke fungerte slik det var designet til å fungere. Sjefspiloten skriver til sin kollega at han muligens kan ha villedet det amerikanske luftfartstilsynet FAA uvitende ved å ikke fortelle hva han opplevde i simulatoren.
Denne informasjonen ville ha hatt stor betydning for den pågående prosessens som FAA hadde med å godkjenne alle systemer som utgjør Boeings 737 MAX.
Nyhetsbyrået Reuters skriver at Boeing nå har overlevert alle meldingene fra 2016 til både FBI og til FAA. FAA har gjennom en kort pressemelding uttrykt skuffelse over både Boeing og de ansatte i forhold til at denne informasjonen er holdt tilbake.
Amerikanske myndigheter setter nå i gang undersøkelser rundt denne saken og skal vurdere hvilke konsekvenser det vil få for Boeing og for de ansatte.