Foto: Boeing

Det amerikanske luftforsvaret har hatt sin del av utfordringer med de nye KC-46 tankflyene som er levert av Boeing. Men både tekniske utfordringer med flyet og feil montering av deler til tross, nå er det toalettene som skaper trøbbel.

U.S. Air Mobility Command som har ansvaret for flyene, bruker spesielle toalettenheter som rulles ombord i flyene og monteres på egne skinner i gulvet på flyene. Dette er både toaletter og kjøkkenfasiliteter (Air Transportable Galley-Lavatory) som er støpt i en form og er mulig å flytte raskt ut og inn av flyene for å få plass til frakt eller mannskap på korte turer. På lengre flyturer trengs det toaletter ombord, men når KC-46 flyene som er basert på Boeings 767 blir levert, har de smalere skinnesystem på gulvene enn de tradisjonelle andre flytypene som C-130 i forsvaret.

Det gjør at toalettene må monteres på en måte de ikke er beregnet til å bli montert på, og da fungerer spillvann-systemet heller dårlig. Dermed renner spillvann fra toalettene ut over gulvet i flyene, spesielt under avgang og landing når flyene får en vinkel som ikke er tilpasset slik toalettene nå blir montert.

Air Transportable Galley-Lavatory-enhetene må nemlig snus 90 grader for å kunne passe inn på de smale skinnene i gulvet på flyene, dermed blir de ikke stående slik produsenten av disse har designet dem.

Når spillvannet renner ut er det forurenset vann som samtidig lukter og skaper unødvendig trøbbel under flyvninger. I følge nettsiden Defense News har Air Transportable Galley-Lavatory-enhetene blitt brukt siden de ble konstruert på 1980-tallet, og dermed er det vanskelig å få de tilpasset dagens systemer. KC-46-flyene kan frakte tropper og mannskap opp mot 112 personer, selv uten toaletter ombord. Men UASF har bestemt at de alikevel ikke vil utføre langdistanseflyvninger med flyene så lenge toalettproblemene ikke er løst.

Toalettene er designet for bruk i 15 timer. Forsvaret i USA skal benytte sommeren til å forsøke å finne løsning på toalett-problemet heter det.

Toalettenhetene – Foto: Youtube
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no