TAP Express (White Airways ) Foto: Hans O. Nyborg

En ny hendelsesrapport kritiserer flyselskapet White Airways fra Portugal for dårlig opplæring av pilotene etter en hendelse i juli 2018. Både kapteinen og andrepiloten får en smekk i rapporten etter hendelsen.

Det var 6. juli 2018 at et ATR 72-600 fly fra selskapet som opererte på vegne av det portugisiske selskapet TAP Air Portugal, slo halepartiet ned i rullebanen på flyplassen i Marokko.

I følge rapporten var det andrepiloten, en pilot som var under opplæring i å fly ATR-flytypen, som førte flyet inn mot landingen. Flyet kom fra Lisboa, og skulle lande i Marokko hvor sikten var god. Flyet havnet under banen som ble gitt av ILS glidescope-utstyret og mistet farten betydelig i forhold til den som skulle opprettholdes inn mot landingen.

På 200 meters høyde passerte flyet over ILS-signalet hvorpå flyets neseparti ble lagt feil og farten på flyet økte mot rullebanen. Men i stedet for å avbryte landingen, ta av igjen og forsøke på nytt valgte kapteinen på flyet å ta over spakene.

Tok over spakene for sent

Kapteinen valgte å ta over spakene da det kun var seks meter igjen før flyet nådde rullebanen. Nesepartiet på flyet ble hevet raskt for å få rett vinkel på flyet under landing, men dette resulterte i at flyet traff rullebanen med halepartiet først, og deretter landingshjulene.

Undersiden av flyets skrog etter hendelsen – Foto: Twitter

Flyets bakre skrog ble skrapt langs rullebanen i rundt 350 meter før piloten fikk flyet helt ned på alle hjulene.

Piloten fikk landet flyet og takset inn til terminalen. Havarikommisjonen i Portugal skriver i sin rapport at de er sterkt kritisk til selskapets mangel på piloter med god nok trening i å fly ATR-fly, i tillegg til at de åtte flyene selskapet opererer skal ha fem mannskap per fly, men kun har 3,5 på grunn av mangel på ansatte.

Fløy maskinen tilbake uten å sjekke skadene

Det som kompliserer hendelsen i 2018 og som selskapet får en sterk skrape for er at kapteinen valgte å fly ATR-flyet tilbake til Lisboa, med passasjerer og mannskap, selv om flyet ikke var undersøkt eller sikkert å fly. Kapteinen hadde heller ikke meldt fra om hendelsen eller registrert denne i flyets logg.

Det var først dagen etter at en annen kaptein skulle inspisere flyet før avgang at det ble oppdaget at flyets bakre part var skrapt opp. Flyet ble øyeblikkelig tatt ut av tjeneste da.

Flyets støtdemper bak på halepartiet hadde tatt av for det meste av de 350 meterne det ble slept langs rullebanen. Kapteinen hevder at han ikke klarte å se skadene på grunn av at dette var helt på undersiden av flyet, og at det var vanskelig å komme til der flyet sto parkert.

Alvorlig hendelse i 2016

Flyselskapet White Airways hadde også i 2016 en alvorlig hendelse da et ATR-fly fra selskapet ble landet på flyplassen ved Lisboa. Under landingen var det vind med stormkast og kraftig regn. Da hjulene ble satt ned på rullebanen spratt flyet opp i luften igjen og traff rullebanen hardt like etterpå. Deretter spratt flyet opp igjen i luften for andre gang og traff rullebanen for tredjegan med stor kraft.

Flyet brakk nesehjulet under landing i 2016

Det endte med at nesehjulet brakk, samtidig som flyet fikk seg nok et hopp i luften. Det hele endte med et brak på rullebanen. Selskapet fikk da kritikk i rapporten etter hendelsen for ikke å ha vært nøye med at piloter avbryter landingen ettersom et fly treffer rullebanen og spretter opp igjen i luften.

White Airways ble pålagt å utføre trening av sine piloter på dette i simulator.

Landingsprofilen fra 2016.
Støtdemperen fikk slått seg kraftig i sammenstøtet med rullebanen – Foto: Havarikommisjonen Portugal

ANNONSE
Forrige artikkelUndersøker tre teorier rundt Fokker-havariet
Neste artikkelTurkish Airlines inngår avtale om kompensasjon for MAX-trøbbel med Boeing