Foto: Twitter

Myndighetene i Kasakhstan undersøker tre mulige teorier om hva som skjedde da et Fokker F100 fly fra selskapet Bek Air havarerte fredag 27. desember.

Til nyhetsbyrået TASS sier innenriksministeren i landet at de først og fremst undersøker om det var pilotfeil eller menneskelig feil bak havariet, deretter om det kan ha vært en teknisk feil på selve flyet, og sist men ikke minst om det er snakk om feil i navigasjonsutstyret.

LES OGSÅ: FOKKER F100 STYRTET I KASAKHSTAN
LES OGSÅ: KJENT FEIL PÅ FOKKER 100-FLYENE KAN VÆRE ÅRSAKEN

Flyet skal ha mistet farten raskt like etter at det hadde løftet seg av rullebanen på flyplassen i Almaty. Flyet sank i høyde og endte med å treffe en høy betongmur før det endte opp inne i et toetasjes hus.

LES OGSÅ: FOKKER SENDER EKSPERTER TIL KASAKHSTAN

12 personer mistet livet og rundt 50 kom til skade av de 98 ombord i flyet. I følge vitnene skal det under turen ned rullebanen ha vært en høylytt skrapelyd som skapte stor uro i kabinen.

I ulykken ble flyet delt i to deler, samtlige som befant seg i den fremste delen av flyet omkom, mens de som satt i den bakerste delen av flyet overlevde melder nyhetsbyrået.

Flyselskapet Bek Air mistet lørdag sin driftslisens og samtlige fly av typen Fokker F100 som selskapet opererte er satt på bakken i påvente av at årsaken til ulykken blir funnet.

ANNONSE
Forrige artikkelItaliensk flyselskap mister driftslisensen 13. januar 2020
Neste artikkelATR 72 slo halepartiet i rullebanen under landing – Uerfaren pilot får skylden