Hjem Blog Side 954

Thai reduserer i Norden

Thai Airways reduserer kommende sesong fra fire destinasjoner i Europa, to av dem i Norden.

Det er fallet i etterspørsel som gjør at flyselskapet nå kutter ned på rutene til Paris, Milano, Stockholm og København.

Ruten mellom Bangkok og Paris CDG går ned fra ti til syv ukentlige avganger med Boeing 777-300ER. Dette skjer fra 21. april i år og vil fortsette fram til 1. juli.

Det er også mulig at rutene forblir redusert etter 1. juli melder selskapet.

Fra Bangkok til Milano reduserer selskapet fra fire til tre ganger i uken med Airbus A340-600,gjeldene fra 25.mars i år.

Reduserer også i Norden

På ruten mellom Bangkok og Stockholm Arlanda blir ruten redusert fra syv til fem ukentlige, det samme vil skje ved København Kastrup. Ruten skal fortsatt gå med Boeing 747-400.

Hangar.no får opplyst fra selskapet at det er etterspørsel samt en omfattende vedlikeholdsplan for selskapets fly som gir reduksjonen på disse rutene.

Det blir ingen endringer på ruten til Oslo.

Turkish oppgraderer Internett ombord

Turkish Airlines har startet arbeidet med å oppgradere internetthastigheten ombord i flyene i flåten.

I et samarbeide med Panasonic Avionics Corporation skal løsningen som gjelder IFE Planet GCS nå kunne gi høyhastighetsnett for alle enheter som tilkobles ombord i flyene.

Ved siden av at passasjerene kan koble seg til et raskt WLAN med iPad, bærbar PC eller lignende skal også forretningsreisende og andre med behov kunne benytte seg av et VPN nettverk.

Første fly av typen Boeing 777-300ER har fått oppgraderingen på plass og i løpet året skal resten av 777 flyene samt ti Airbus A330-300 få på plass systemet.

Tilbudet blir gratis den første perioden for så å bli tilbudt via kredittkort.

Foto: Turkish Airlines

Dette sier de om Norwegian!

Dette sier utenlandsk presse om handlelisten til flyselskapet Norwegian i dag;

Dagens Nyheter, Sverige;  

Flyganalytikern Hans Eric Jacobsen på Swedbank säger till Reuters att han tror att Norwegian kommer att bli en av de dominerande aktörerna på den europeiska marknaden framöver. Och för konkurrenter som exempelvis SAS blir det här en stor utmaning.

Washington Post, USA;

Norwegian, which had previously only used Boeing planes, said it would benefit from using two aircraft suppliers “both in terms of ensuring adequate flight capacity, flexibility and competition between two manufacturers.”

Reuters;

“The financing for the deal is seen as a major uncertainty currently… we would not expect for the whole deal to be financed debt only,” brokerage Terra Markets said in a note.

“The order is indicated to have a list price of NOK 127bn, which even assuming a significant discount still seems demanding for Norwegian with (its) current market capitalization of 2.3 billion crowns,” it said.

Fox Business;

The 737 Max order was widely expected, while the arrival of Airbus was not.

 

 

Buss må betale ved Tromsø Lufthavn

Busser og drosjer må heretter tegne abonnement eller betale en avgift manuelt for å passere gjennom buss og drosjefeltet foran terminalen på Tromsø Lufthavn.

I følge avisen Nordlys vil avgiften fra Avinor ligge på 20 kroner per passering.

Avinor sier i pressemeldingen som Nordlys viser til at ordningen har funger bra ved Oslo Lufthavn og Trondheim Værnes.

– Kommersielle aktører som driver tilbringertjeneste kan tegne abonnement eller betale avgiften manuelt ved enkel passering for å få tilgang til området, opplyser Lufthavnsjef Han Børre Joakimsen i pressemeldingen.

– Dette betyr at vi som eier og driver av Tromsø Lufthavn har ansvar og kostnader med asfaltering, vedlikehold og snøbrøyting på de aktuelle stedene. Tiltak i forbindelse med utbedring av infrastruktur på lufthavnen krever investeringer som Avinor må finansiere blant annet via betaling fra brukerne, påpeker Joakimsen videre.

 

Norwegian – Hvorfor Airbus?

Norwegian har valgt å inngå avtale med den europeiske flyprodusenten Airbus om kjøp av inntil 100 av A320neo, som er den nye utgaven av det populære flyet. Samtidig har selskapet valgt å gå for Boeing nye utgave av 737 Max8.

Vi ser her nærmere på de to flytypene som selskapet har valgt. I utgangspunktet snakker vi om en flytype som er modifisert fra dagens, og en flytype som er nyutviklet fra basispakken.

Både Boeing og Airbus hevder på hver sin side av flytypene de lanserer vil gi enda større drivstoffbesparelse for kundene som velger denne til sin flåte.

Per i dag er det kun Airbus med sin NEO, som med sikkerhet kan vise til hvilke spesifikasjoner det nye flyet vil leveres med i form av vekt, størrelse og konfigurasjon. Boeing på sin side er ikke i mål med endelig tall for hva MAX vil bli når den ruller ferdig ut av hangaren. I følge Boeing vil disse tallene først være sikret i løpet av 2013.

A320 Neo – billigere drift på vedlikehold

For flyselskaper å velge Airbus A320 NEo kommer vedlikeholdskostnader inn som en av de viktigste punktene inn i forhold til om en skal bestille flytypen. Ettersom Boeing 737-MAX kun kan leveres med en type motorer, som spenner over samme teknologi som dagens CFM-56 motorer Boeing 737-800 flyr med, vil kostnadene for vedlikehold holde seg på det samme for MAX. Men for Airbus A320 hvor flyprodusenten har tatt steget videre for å kutte kostnader, vil Pratt & Whitneys nye PW1000G redusere kostnadene med mer enn 10 % på A320 NEO, noe som er regnet ut og bekreftet av industrien selv.

Vedlikeholdet er en viktig faktor som på sikt vil gi Airbus fordeler for kundene når nye fly skal kjøpes. Flere selskap som i dag har valgt NEO har påpekt at nettopp kostnadene for vedlikeholdet på MAX blir uendret mot å få en besparelse ved å velge NEO.

easyJet, ett av Europas største lavprisselskap har selv gått i spissen for å framheve nettopp det faktum at A320 NEO gir en langt større gevinst for selskapene å velge enn 737 MAX.

På den andre siden har en av de amerikanske kundene, Southwest sagt at bakgrunnen for deres valg på 737 MAX var helheten i det å fortsette med Boeings produkter, selv om flyselskapet fant både MAX og NEO likeverdige uten større forskjeller, ble det MAX som for selskapet ga mer tilbake for investeringen tatt selskapets historikk med Boeing i betraktning. Mye hjalp sikkert også at Southwest fikk MAX med 46 5 avslag i forhold til listepris når selskapet la inn ordre på flytypen.

Hvorfor velge begge flytypene?

Når Norwegian nå går ut og velger både Airbus A320 NEO og Boeing 737 MAX, har det utelukkende med en ting å gjøre, tilgjengelighet og leveransemønster.

For Norwegian er det viktig å sørge for å ha en jevn strøm med leveranse av fly også etter 2016. På nåværende tidspunkt har det bygget seg opp en liten luftlomme mellom Airbus A320 neo ordre og Boeing 737 MAX som det norske flyselskapet har sett seg i stand til å utnytte.

Mens Airbus har ordrebøkene fulle av bestillinger for neo, har Boeing ikke fått den køen av kjøpere som det kanskje hadde sett for seg ved lanseringen. Derfor vil det for et flyselskap som Norwegian være mulig å utnytte en slik kjøpsmulighet som gjør at både Airbus og MAX sørger for at selskapet har kapasiteten det trenger også i årene framover.

Så kan en spørre seg hvorfor ikke da velge bare MAX, hvor ordrebøkene er tynnere og flere fly kan leveres raskere? Her kommer ordet raskere inn fordi Boeing er fortsatt ett steg tilbake på å ferdigstille sin MAX og tilby den til markedet.

Airbus er klare for å levere sin NEO tidligere i markedet enn Boeing, og fortsatt kan faren være stor for at Boeing ikke klarer å levere den nye modifikasjonen av 737 i tide til å kunne gi kundene trygghet på at de har kapasiteten de trenger.

Med Airbus tilbud om NEO til Norwegian sikrer selskapet at de vil ha nok fly i flåten til å ta unna det som er estimert utvikling på antall reisende i Europa de kommende årene.

I løpet av 2012 er det ventet at Boeing vil få nok ordre til å fylle det tomrommet som i dag ligger i ordrebøkene og dermed blir ventetiden like lang for levering hod begge produsenter, når nye kunder skal vurdere flyfornyelse.

I følge europeiske og amerikanske analytikere vil det kun være to til tre aktører i markedet som nå kan klare å utnytte vakuumet mellom Boeing og Airbus på samme måte som Norwegian har klart dette.

Airbus har i dag 1256 bekreftede ordre på NEO, Boeing på sin side har i underkant av 1000 ordre. Ikke alle av disse er bekreftet.

 

Norwegian: Lanseringskunde i Europa

Under pressekonferansen i Oslo onsdag morgen ble det annonsert at Norwegian blir lanseringskunde i Europa på Boeings nye 737 Max8.

Norwegian har inngått avtale med Boeing om kjøpsrettigheter på tilsammen 150 fly.

Første flyet skal leveres etter 2015.

Foto: Boeing

 

Norwegian med rekordstor flyordre

Flyselskapet Norwegian kom onsdag morgen med den største ordre på fly i Europa i nyere tid.

Totalt skal selskapet kjøpe 222 fly fra både Boeing og Airbus.

Flyselskapet har valgt å fordele sin ordre på kommende flyflåte mellom den europeiske og amerikanske flyprodusenten.

Totalt skal avtalene gjelder kjøp av 100 Boeing 737-MAX og 100 Airbus A320neo.

Sikrer seg fremover

På pressekonferansen som ble avholdt på Felix i Oslo onsdag morgen kunne en blid og fornøyd, men sliten Bjørn Kjos presentere flykjøpet som er av historisk art.

Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Til pressen på Aker Brygge i dag kunne Kjos avsløre at han har fått særdeles gode priser på kjøp av de nye flyene.

Går bort fra enhetsflåten

Norwegian har de siste årene presisert en rekke ganger at de har en stor suksess i markedet fordi selskapet i motsetning til SAS og andre store flyselskap holder seg til en enhetsflåte med kun en type fly. Senest i 2008 sa Kjos at Norwegian vil være tjent med kun å fly en flåte bestående av Boeing 737-800, og at et kjøp fra Airbus ikke ville komme på tale.

På spørsmål fra Hangar.no under pressekonferansen i dag om enhetsflåte-teorien dermed var en saga blott svarte Kjos følgende;

-Vi er kommet til det punktet hvor vi ikke klarer å sette opp priser mellom produksjonsselskapene og derfor vil det utgjøre liten forskjell om vi velger det ene eller det andre. For Norwegian er det viktigst at vi har klart å få gode priser på kjøp, bli lanseringskunde og trygger kontinuiteten på leveranse av nye fly også i framtiden.

Kjos kunne også legge til at det var en ting som ble gjort feil i 2007 da selskapet lanserte kjøpet av sine første Boeing 737, det var at det ikke ble lagt inn ordre på 84 fly fremfor 42 som dengang det ble inngått avtale om med Boeing.

Norwegian ønsker å tenke langsiktig

– Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene. Vi vil fortsette å gi kundene våre en god reiseopplevelse til en lav pris og leve opp til vår visjon om at alle skal ha råd til å fly. Nye fly er en vinn-vinn for våre passasjerer, miljøet og selskapets kostnader. Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert 7. år, og det krever at vi planlegger minst 10 – 20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Bjørn Kjos.

Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner og er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering. Norwegian har også sikret kjøpsrettigheter til ytterligere 150 fly fra de to flyprodusentene.

Foto: Hans Olav Nyborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

airberlin promoterer BER

airberlin lanserte i dag et Airbus A330-200 fly med spesialtitler som promoterer den nye Berlin Brandenburger Airport.

Flyet har fått flyplassens logo klistret på siden av flykroppen og skal fly rundt med tilhørende tekst; -Europas mest moderne flyplass.

I følge flyselskapet skal flyet nå ha på seg disse titlene i to år på sine flyturer til New York, Abu Dhabi og Los Angeles.

Foto: airblerlin

Airbus NEO vil overgå MAX

A320NEO

Å bygge om dagens Boeing 737 til 737 MAX vil trolig koste Boeing det doble av hva Airbus må belage seg på når de skal bygge A320neo.

Det er luftfartsanalytiker Robert Harned som skriver dette i en rapport for Bernstein Research. I rapporten har Harned regnet ut at den summen Boeing må ut med for å endre dagens utgave av det populære flyet vil doble seg med det antall utfordringer produsenten får.

Boeing er verdenskjent for å ha produsert sin 737 med svært så lav bakke-klaring, og planene for 737 MAX betyr at forhjulene på flyet skal strekkes og bli lengre, for å kunne få plass til nye motorer som er rundt samme størrelse som de Airbus A320neo vil ta i bruk.

Boeing har også tenkt å flytte motorene lengre farmover og oppover, noe som krever store modifikasjoner til festet for motorene og endringer rundt drivstofftankene i vingene. Utfordringene blir å sørge for at løse blader fra en motor ikke klarer å punktere drivstofftankene, skriver Harned i rapporten.

Etter de utregningen som er gjort i rapporten, vil Airbus klare med sin endring av dagens A320 å oppnå en større effektiv rundt drivstoffbesparing, enn Boeing med sin 737 MAX. Dette begrunnes ytterligere med at Airbus vil få en langt mer effektiv winglet – eller sharklet som det heter hos den europeiske flyprodusenten (vingetupp), og en bedre motorytelse med de valgene flyselskap vil ha, nemlig to forskjellige merker, i motsetning til Boeings kunder som kun kan benytte Leap X – motorene på 737 MAX.

Prisen for ett fly vil også komme Airbus-kundene til gode, prisen for en A320neo vil klart bli langt lavere enn for en Boeing 737 Max ettersom kostnadene ved produksjon for Boeing vil bli langt høyere per enhet.

Boeing 737 Max

Hvor er Uniteds første 787?

I amerikanske luftfartsmedier er det for tiden store spekulasjoner om hvor det er blitt av den første Boeing 787 som skal leveres til United Airlines. Flyet er allerede observert ferdig produsert, og kjørt ut av hangaren hvor det skal videre til å bli malt og få på deg fargeskjemaet til selskapet.

Den amerikanske bloggen Airliner Reporter har forsøkt å nøste opp i mysteriet med det forsvunne flyet. Det spekuleres nå i om ikke Boeing gjør det de kan for å holde flyet unna mulige foto og mobillinser ettersom det er høyst trolig at selskapet vil presentere et helt eget fargeskjema for 787-modellen.

United har overfor bloggen bekreftet at det vil bli en stor medieevent når flyet rulles ut av hangaren hvor det har fått sine farger og logoer på. Selskapet bekrefter også at flyet er fullført i produksjonen av flykroppen og er satt til siden i påvente av å bli malt.

Airliner Reporter som har en rekke kontakter innad mot Boeing har forsøkt å spore opp flyet i hangarene på Pain Field, uten at noen har funnet spor av flyet. Mye tyder på etter det bloggen kjenner til at det blir gjort en rekke tiltak for å gjemme flyet fram til det er malt ferdig og kommer ut av hangaren.

Vi får vente å se når tiden nærmer seg og flyet er funnet igjen og ruller ut av hangaren.

 

SAS flyr mellom Aarhus og Sälen neste vinter

0
Flyselskapet SAS har satt opp rute mellom Aarhus i Danmark og Sälen i Sverige kommende vinter. Flyselskapet skal operere en rute på denne strekningen...

Amerikansk selskap tar Avinor for retten etter at spansk selskap fikk kontrakt

0
Det amerikanske selskapet Embross North America har valgt å begjære midlertidig forføyning i Oslo tingrett etter at Avinor tildelte en anbudskontrakt til spanske Amadeus...

Avinor fant flere fiberbrudd da feilen i Nord-Norge skulle rettes

0
Avinor skal ha funnet flere fiberbrudd i sitt søk etter feilen da flytrafikken i Nord-Norge ble rammet forrige uke. -Ja det stemmer vi fikk...

Første private flyselskap i Kina henter inn C919

0
Det privateide flyselskapet Suparna Airlines i Kina henter inn sin første kinesisk produserte C919 i år. Flyselskapet skal kvitte seg med samtlige Boeing 737-800...