Foto: Hans O. Nyborg

British Airways følger nå etter Lufthansa og blokkerer nå siste seterad på sine Airbus A320neo-fly. Flyselskapet har ti slike fly i flåten. Det tyske flyselskapet Lufthansa har også valgt å blokkere den siste raden med seter i kabinen på sine nye Airbus A320neo. 

Det kommer som en følge av at European Air Traffic Control Authority EASA kom nylig ut med en sikkerhetsanbefaling på at tyngdepunktet for A320neo bør flyttes lengre fremover i flytypen. Dette når flyet er fullt av passasjerer.

Airbus A320neo som har denne ekstra seteraden bakerst blir rett og slett for tunge.

Det er ukontrollerbar vibrering i A320neos motorer som gjør at motorene får problemer med å fungerer optimalt som gjør at EASA har gått ut med sikkerhetsanbefalingen.

Ved å blokkere den bakerste raden i flyet for passasjerer, flyttes tyngdepunktet fremover når flyet er fullt. Dermed har EASA funnet ut at vibreringen i motorene blir delvis borte.

I tillegg har datasimuleringer også vist at vekten med en ekstra seterad full av passasjerer bakerst, kan gi problemer ved landing dersom denne må avbrytes og nesepartiet må rettes raskt oppover igjen. Vekten bakerst blir for mye slik at det kan gi en uønsket effekt i at flyets neseparti ikke heves slik pilotene forventer seg heter det i en sikkerhetsanbefaling fra EASA.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no