23.7 C
Oslo
08/08/20
Hangar.no
2019: Foto: British Airways

British Airways har bestemt seg – Setter alle Boeing 747 på bakken for godt!

Det britiske flyselskapet British Airways har bestemt seg for hvordan skjebnen blir for selskapets 31 Boeing 747-fly. Samtlige fly skal settes på bakken for godt, siste flyvning med flytypen var 2. juni i år.

Nyheten kommer bare dagen etter at det britiske flyselskapet Virgin Atlantic bekreftet at også de setter sine Boeing 747 jumbojets på bakken for godt. Det betyr at ingen britiske flyselskap kommer til å operere jumboen igjen nå etter koronaviruset og krisen luftfarten har gjennomgått.

British Airways har operert Boeing 747 siden 1971. Gjennom årene har selskapet operert over 100 slike fly, av 100, 200 og 400 versjonen.

Det britiske selskapet har vært en av storkundene til Boeing når det gjelder jumbojet-flyene. For Boeing var det et stort tilbakeslag da produsenten lanserte sin nyeste versjon 747-8, og IAG som eier British Airways valgte å dumpe en kommende bestilling på flytypen, til fordel for konkurrenten Airbus kjempefly Airbus A380.

Nå er Boeing 747 blitt historisk i regi av British Airways og en lang rekke entusiaster verden over ser på dette som en trist dag for luftfarten. British Airways har også i alle år hatt jumbojet-flyene som flåtens fallskip, og senest i 2019 ble tre av flyene til selskapet dekorert opp i selskapets tidligere dekor og farger, tilbake til BOAC og BEA-tiden.

British Airways operer i dag Boeing 747-400, og mottok sitt første fly av denne nye varianten i 1989. Dette første flyet ble faset ut i 2018 det ble sendt til opphugging i USA.

Selskapet har tre Boeing 747 som ble levert i 1994 som er de eldste i flåten i dag. Det nyeste i flåten ble levert fra Boeing til selskapet i februar 1999.

British Airways flyr sin retro-jumbo med dekor fra BOAC-tiden, sammen med Red Arrows i juli 2019.
FOTO: BRITISH AIRWAYS

Med Boeing 747 har British Airways i mange tiår vært den største kundene til Boeing utenfor USA. Første bestilling fra selskapet til den amerikanske produsenten kom i 1941 med en ordre på tre Boeing 314 Clippers.

Til tross for at selskapet har hatt over 100 fly av denne typen, har ikke et eneste av disse havarert eller vært innblandet i dødsulykker. Mange av de store selskapens som har vært operatør av 747 har hatt sine ulykker med dødelig utfall, men det har ikke skjedd i det britiske selskapets historie.

Noen av jumboene har blitt ødelagt gjennom årene, uten tap av liv. I 1990 ble ett av selskapets Boeing 747-100 konfiskert av irakiske styrker i Kuwait, da flyet mellomlandet for å fylle drivstoff. Alle passasjerer og mannskap kom seg fra hendelsen i live, men flyet ble skutt på og ødelagt i en påfølgende brann.

HISTORISK HENDELSE I 1982

En av de mer historiske hendelsene i luftfarten, som involverer Boeing 747 er også noe British Airways alltid vil bli stående med i historiebøkene. I juni 1982 fløy ett av selskapets jumboer inn i en askesky over Java og det indiske hav, hvorpå alle fire motorene stanset helt opp.

Pilotene ble hyllet for å ha brukt jumboen som et glidefly til lavere høyde, hvor motorene kunne komme i gang igjen og flyet ble nødlandet i Jakarta.

Tre av flyets motorer ble skiftet i Jakarta, frontvinduene ble også byttet og brennstofftankene ble renset for vulkansk aske som hadde trengt inn gjennom overtrykksventiler og forurenset flyets drivstoff. Etter å ha blitt fløyet tilbake til London ble også den siste motoren skiftet ut og et omfattende arbeide ble gjennomført for å få flyet klart for å fortsette i passasjertrafikk, heter det i følge Wikipedia.

Hendelsen som var svært dramatisk for alle ombord mens det pågikk, ga luftfarten viktige og klare svar på hva som skjer når et fly flyr inn i en askesky, og arbeidet med å registrere denne typen fenomen ble startet. Hendelsen ble også tatt inn i Guiness rekordbok som den lengste glideflukten med et fly som ikke er konstruert for dette.

En rekord som ble slått av hendelsen med Air Transat i 2001.

British Airways på London Heathrow i 2002. FOTO: HANS OLAV NYBORG

Andre nyheter

Nytt flyselskap vil leie opp mot 20 fly de neste månedene

Hans Olav Nyborg

Virgin Atlantic ber om beskyttelse mot kreditorer

Hans Olav Nyborg

Lanserte første fly for nytt flyselskap på Malta

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer