Foto: Twitter / Dirk Van As (Greenland Guidance) & Ken Mankoff (GEUS)

Da en av de fire motoren av typen Engine Alliance GP7000 på et Airbus A380 gikk i oppløsning over Grønland i 2017, var det viktigste for produsenten Airbus og BEA å finne delene som ble spredt over isen.

Nå er viktige deler av motoren funnet i isen og skal undersøkes nøye. Det var 30. september 2017 at et A380-fly fra selskapet Air France fikk motorhavari på en av motorene mens det var på vei mellom Paris og Los Angeles. Flyet måtte nødlandes i Goose Bay.

I følge BEA som er den franske havarikommisjonen, skal det være selve disken med motorbladene som nå er funnet i isen, en del av motoren som var viktig å få tilbake. BEA har fortsatt ikke konkludert med hva som er årsaken til havariet med den ene motoren. Nå er det tegnet et nytt håp om at motorbladene skal gi nytt svar på mysteriet.

Delene som nå er funnet skal sendes til motorprodusenten i USA og vil bli undersøkt i samråd med BEA.

BEA har tidligere sagt til franske medier at det er viktig å finne årsaken til motorhavariet, da det kan være en feil på selve motoren som må avdekkes raskt.