15.7 C
Oslo
06/08/20
Hangar.no

Hva skjedde med fraktflyet LM200?

I 1996 begynte fraktselskapet FedEx å etterspør i markedet etter et midre fly som kunne ta fire til fem containere med frakt. Et selskapet som kastet seg over prosjektet var Ayres Corp. som ville bidra til å få utviklet et nytt fly for fraktgiganten.

I 1998 fikk planene mer luft under vingene da Ayres gikk inn og kjøpte en tsjekkisk flyprodusenten LET, og startet med det arbeidet for å få frem et helt nytt design.

LM200 LOADMASTER BLIR TIL

I 1999 har selskapet fått designet flyet Ayres LM200 Loadmaster, som skal benytte LHTEC CTP800-4T motorer som besto av to turboprop CTP800 spilttet inn i en enkelt Hamilton fembladet propell.

Med en toppfart på 370 kilometer i timen, 20 meter lang og et vingespenn på 20 meter skulle flytypen kunne ta firedemi-containere. FedEx var svært fornøyd med produktet. Fairchild Dornier fikk avtale om å bygge deler av skroget til de nye flyene.

Så smalt det!

KONKURSEN KOM

I 2001, like før produksjonen skal starte kom sjokket for FedEx, Ayres hadde sluppet opp for penger og flyfabrikken i Tsjekkia var konkurs. Med det, også moderselskapet selv.

En illustrasjon av hvordan flyet skulle se ut.

Andre nyheter

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hans Olav Nyborg

Hva skjedde med Boeings 737-900?

Hans Olav Nyborg

Hva skjedde med Airbus A316?

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer