I 1996 begynte fraktselskapet FedEx å etterspør i markedet etter et midre fly som kunne ta fire til fem containere med frakt. Et selskapet som kastet seg over prosjektet var Ayres Corp. som ville bidra til å få utviklet et nytt fly for fraktgiganten.

I 1998 fikk planene mer luft under vingene da Ayres gikk inn og kjøpte en tsjekkisk flyprodusenten LET, og startet med det arbeidet for å få frem et helt nytt design.

LM200 LOADMASTER BLIR TIL

I 1999 har selskapet fått designet flyet Ayres LM200 Loadmaster, som skal benytte LHTEC CTP800-4T motorer som besto av to turboprop CTP800 spilttet inn i en enkelt Hamilton fembladet propell.

Med en toppfart på 370 kilometer i timen, 20 meter lang og et vingespenn på 20 meter skulle flytypen kunne ta firedemi-containere. FedEx var svært fornøyd med produktet. Fairchild Dornier fikk avtale om å bygge deler av skroget til de nye flyene.

Så smalt det!

KONKURSEN KOM

I 2001, like før produksjonen skal starte kom sjokket for FedEx, Ayres hadde sluppet opp for penger og flyfabrikken i Tsjekkia var konkurs. Med det, også moderselskapet selv.

En illustrasjon av hvordan flyet skulle se ut.
ANNONSE
Forrige artikkelLanserer plastskjermer for flyseter
Neste artikkelThai Airways har kun kapital til drift i 30 dager til