Foto: Illustrasjon/Arkiv

Politiet og Havarikommisjonen skal nå undersøke helikopteret av typen Robinson R44, etter havariet mellom Røldal og Seljestad søndag.

To personer i 40-årene omkom da helikopteret de fløy styrtet etter avgang fra Røldal Skisenter.

Et Sea King helikopter fant vraket av helikopteret i svært ulendt terreng, i en en fjellside med mye snø. Helikopteret skulle etter planen fly fra Røldal og til Karmøy utenfor Haugesund. Avgangen skal ha vært ved 15.30 tiden søndag, og helikopteret ble meldt savnet ved 21.50 tiden da det ikke hadde dukket opp på Karmøy.

Helikoptertypen er en av de mest vanlige i Norge.

R44 forbud i flere land

Flere land, deriblant New Zealand har innført forbud mot bruk av Robinson R44 i statlige selskap. Dette har skjedd nå i 2018 etter flere ulykker med både Robinson R44 samt modellene R22 og R44.

I New Zealand er det fokus på at helikoptertypen er en risiko å fly, og i oktober 2016 ble de tre typene satt på en liste over usikre helikoptre som muligens bør forbys i bruk.

18 personer har død i ulykker med Robinson R22, R44 og R66 de siste 20 årene i landet. I Norge har det vært 17 ulykker med typen siden 1997 i følge Aftenposten.

I USA har 165 personer omkommet i 96 helikopterhavarier med Robinson R-44 og R22 siden år 2000. Totalt har 512 personer omkommet i 291 havarier med helikoptertypene på verdensbasis siden 1982.

ANNONSE
Forrige artikkel“BOAC” flyr for første gang igjen etter 45 år
Neste artikkelBritisk avis med faktafeil rundt historien om Kee Bird fra 1947