Illustrasjonsbilde

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har gitt amerikanske flyselskap en frist til 15. juni med å levere inn en plan for beregning av vekt. Selskapene selv ønsket en løsning der passasjerer ble veid på flyplassene, men dette ble av personhensyn droppet.

Nå må flyselskapene levere fra seg en detaljert plan, der det redegjøres for hvordan en gjennomsnittlig på passasjerene og bagasjen skal fremkomme. Det nye er at vekten må legge til grunn at amerikanere på lik linje med europeere har økt i vekt og størrelse siden forrige gang en slik beregning ble satt.

Det er nå også nytt at selskapene må ta med i beregning av vekten alt, inkludert klær passasjerene har på seg, håndbagasje opp til maks grense, og alt av elektroniske enheter som telefon, laptop, nettbrett og hodetelefoner.

Ett av selskapene som har sendt inn sine beregninger er flyselskapet Alaska Airlines, der har planen blitt å legge til tre kilo per passasjer i forhold til dagens gjeldene regler. I tillegg skal det legges til fire kilo bagasje per passasjer sier selskapet. Økningen i vekten vil få enkelte konsekvenser for noen av ruten selskapene i dag flyr heter det i følge Flyertalk.

I følge The Wall Street Journal har ikke de store amerikanske flyselskapet ville uttale seg om hvordan de ser for seg å beregne rett vekt på flyene i fremtiden. Rundt 41 prosent av det amerikanske folket er overvektige i følge Gallup.

Nye regler for beregning av vekt kan resultere i at flyselskapene blir nødt til å avvise passasjerer som er av det litt større kaliber ved gaten, dersom vekten nå skulle vise mer enn det nye regler tilsier flyene kan ta med seg.