Foto: Hans Olav Nyborg

Et Boeing 737-800 fly fra Norwegian med 175 passasjerer og et mannskap på seks ombord, ble gitt klarsignal til å ta av fra rullebanen på flyplassen i Alicante til tross for at det sto kjøretøy på banen.

Hendelsen fant sted 7. juni i år og flyet skulle til Oslo Lufthavn. Nå har den endelige rapporten etter hendelsen blitt gjort offentlig fra spanske luftfartsmyndigheter CIAIAC.

Pilotene i Norwegian-flyet hadde akkurat startet turen nedover rullebanen for å ta av da det ble gitt beskjed fra flygelederen i tårnet at de måtte avbryte raskt på grunn av at det befant seg kjøretøy rett forut på rullebanen. I rapporten heter det at en flygeleder hadde gitt to kjøretøy tillatelse til å kjøre ut på rullebanen for å sjekke denne for gjenstander som ikke skal befinne seg der.

Til alt hell melder spanske myndigheter at personene som kjørte de to kjøretøyene fikk med seg at tårnet ga klarsignal til Norwegian-flyet, og at de dermed kjørte av rullebanen så raskt de klarte.

I følge utregninger skal det ha vært 1000 meter mellom Norwegian-flyet og bilene som var i ferd med å kjøre av rullebanen.

I følge rapporten skal tårnet på flyplassen under tidspunktet Norwegian-flyet skulle ta av, ha vært bemannet med en lærling som hadde ansvaret for flytrafikken. Denne personen var under oppsyn av en utdannet flygeleder som fungerte som instruktør. I rapporten blir det pekt på at studenten trolig ikke har sett ut av vinduene i tårnet, visuelt, da han ville ha sett både kjøretøyene og flyet på samme rullebanen.

Årsaken til at hendelsen oppstod skal i følge rapporten være at lærlingen på tidspunktet for hendelsen hadde for mange oppgaver å ta seg av i forhold til personens kompetanse og erfaring. I tillegg skal instruktøren trolig ikke ha hatt det fulle bildet av hva som skjedde på flyplassen, noe vedkommende burde ha hatt heter det.

I henhold til rapporten som er omtalt av Aviation Herald, skal lærlingen ha vært veldig opptatt av at alt han gjorde var riktig og perfekt, men instruktøren hadde på tidspunktet Norwegian-flyet skulle ta av påpekt at vedkommende hadde gjort to feil som måtte rettes opp.

Flyet fra Norwegian fikk avbrutt avgangen, kjørte av rullebanen og tok så av igjen seks minutter senere uten problemer.

På grunn av utformingen av rullebanen i Alicante skal det ikke ha vært mulig for pilotene å få øye på kjøretøyene som befant seg lengre ned.