Bjørn Kjos foran første 737 MAX som ble hentet inn i flåten. Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Norwegian har siden sommeren 2019 forhandlet med flyprodusenten Boeing om erstatting for at 737 MAX-flyene står på bakken.

I følge Dagens Næringsliv er samtalen svært kompliserte da det ikke bare dreier seg om hvor mye Boeing må ut med som erstatting i penger til Norwegian, men også tidslinjen for når flyene kan leveres etter at de er godkjente.

Mens det tyrkiske flyselskapet Turkish Airlines, Icelandair, TUI Tyskland og Southwest Airlines er i havn med sine forhandlinger, er det en lang rekke aktører deriblant Norwegian som ikke er i havn.

Norwegian hadde et håp om å komme i havn med en avtale før nyttår. Problemene med at MAX-flyene blir forsinket er i følge avisen årsaken til at Norwegian har måtte hente inn frisk kapital flere ganger i året som gikk.

LES OGSÅ: NORWEGIAN I SAMTALER MED BOEING OM ERSTATNING
LES OGSÅ: FAA KAN STARTE TESTER AV 737 MAX I LUFTEN MOT SLUTTEN AV JANUAR 2020

Et Norwegian Boeing 737 MAX 8-fly på Renton ved Seattle. Foto: Hans O. Nyborg

Turkish Airlines har inngått en økonomisk avtale på 230 millioner dollar, og en midlertidig leveranseplan for MAX-flyene som har forbehold om godkjenning av FAA og EASA.

I følge avisen kan en erstatting fra Boeing til Norwegian ligge nær opptil 335 millioner dollar, ettersom selskapet har flere MAX-fly enn Turkish Airlines. Turkish Airlines har 12 Boeing 737 MAX på bakken som er levert, Norwegian har 18 fly.

I tillegg har begge selskapene en rekke MAX-fly på vei gjennom produksjonssystemet som er mer eller mindre ferdige.

LES OGSÅ: NORWEGIAN SETTER SINE MAX-FLY PÅ BAKKEN

Turkish Airlines og Norwegian har en lang rekke 737 MAX stående lagret i Seattle-området. Foto: Hans O. Nyborg