Under Aircraft Interiors Expo i den tyske byen Hamburg før påske, ble det gjort ganske klart fra flyprodusentene og produsentene av interiør til kommersielle fly, det viktigste som gjøres nå er å finne en stopper for alt for mye håndbagasje i flyene.

Både Airbus og Boeing jobber på hver sine sider med å utvikle nye konsepter for håndtering av håndbagasje inne i flyene.

Bransjen er enige om at dagens løsninger fungerer for dårlig, og at det i tillegg er en sikkerhetsrisiko med for mye tung håndbagasje i hyllene over seteradene.

Airbus vil komme med bagasjehyller som skal være “smarte”. Det vil si at bagasjehyllene skal for det første veie den totale vekten for all bagasje i hver av boksene som utgjør bagasjehyllene. Dette skal hjelpe de kabinansatte og flyselskapene å få de reelle vekten på håndbagasjen, og sette inn tiltak deretter.

I tillegg jobber produsenten med et system der du må bestille plass til håndbagasjen i hylla over deg. Dermed får flyselskapene en ny mulighet å ta seg betalt for kabinproduktene. Både flyselskapene og flyprodusentene vil bort fra den evige kampen om bagasjeplass som passasjerene kjemper hver dag ombord i fly verden over.

Nye sensorer i bagasjehyllene skal gi flyselskapene mer kontroll over hva som oppbevares,vekt, ledig plass og hvem som har betalt og ikke betalt for å ha med seg håndbagasjen på turen.

Både Airbus og Boeing presenterte flere løsninger for å få større bagasjehyller inn i flyene uten at dette skal gå på bekostning av takhøyden i kabinen.

ANNONSE
Forrige artikkelTilbyr en A380-flyvning med bare bonuspoeng-seter tilgjengelig
Neste artikkelFlyplass ga subsidier til flyselskap for nye ruter – Dukket aldri opp