Det australske flyselskapet Qantas får neste måned levert sin Boeing 787 Dreamliner nummer ti i rekken. Dette flyet skal selskapet bruke på en helt spesiell flyvning som skjer i november. Da skal et fly fullt av passasjerer, dyr og en stor del med forskningsinstrumenter legge bak seg en flyvning på 22 timer.

Det er rutene selskapet ønsker å starte opp som gjør at dette må testes i forhold til hvilken påvirkning det har på de som er ombord i så mange timer.

Qantas plan om å ha flyruter non-stop fra Australias østlige storbyer til London og New York innen år 2022. Flyselskapet har allerede startet non-stop-flyreiser til Storbritannia med ruten mellom Perth og London-som startet opp i mars 2018.

Det nye flyet som skal brukes på denne testflyvningen inngår i selskapets Sunrise-prosjekt – en episk non-stop-reise fra London til Sydney.

Men allerede denne uken starter flyselskapets første testflyging, fra New York til Sydney uten stopp. Ny innsikt i den fysiske og følelsesmessige påvirkningen på reise med langdistanse skal også kommende helg måles på denne ruten. Ingen flyselskaper har noen gang fullført den ruten uten å stoppe. På nesten 20 timer er det angitt å være verdens lengste flytur, og flyet forlater USA på fredag og lander i Australia i løpet av søndag morgen.

Mens ruten til London i dag tar 17 timer, vil rutene som startes opp i 2020 ta 22 timer å fly. Under flyselskapets testflyvninger vil forskere fra Sydneys Charles Perkins Center overvåke passasjerer for å spore søvnmønster og spisevaner. Mannskapet vil også bli overvåket for å registrere melatoninnivåer før, under og etter flyvningene, mens piloter vil bruke en enhet som sporer hjernebølgemønstre og overvåker årvåkenhet.

I tillegg skal det bli med dyr ombord for å måle verdier på dyrene i forhold til hvordan disse klarer seg i 22 timer ombord.