En helt ny hotellkjede med nordiske ambisjoner er resultatet når Petter Stordalen og eiendomsinvestor Slättö går sammen og presenterer et nytt samarbeid der strategiske lokasjoner, kvalitet og bærekraft står i fokus. I løpet av de neste ti årene vil kjeden bestå av 20 hoteller.
For første gang på over 30 år lanserer Strawberry en ny hotellkjede. Satsingen skjer i samarbeid med eiendomsinvestor Slättö, og den nye satsingen vil komplimentere de fire kjedene selskapet har i porteføljen i dag.
Hotellkjeden vil bestå av hoteller med fokus på design, være tilpasset både kort- og langtisovernatting, digitalisering, effektivitet, bærekraft og konkurransedyktige på pris. Målgruppen er bilbårne reisende, idrettslag, og mennesker som tilfeldig eller for en lengre periode trenger overnatting. Ambisjonen er å fylle et tomrom i det nordiske markedet, hvor innenlands- og internordiske reiser har økt kraftig siden 2019.
– Med den nye hotellkjeden ønsker vi å utfordre at det å stoppe langs veien ikke trenger å bare være kjedelig eller nødvendig, men at det også er et stopp på veien for det man har å glede seg til. Vi ser frem imot åpningen av det første hotellet neste år og mener at vi med denne satsingen vil tilby noe nytt til et segment som har vært glemt over lang tid, sier Petter Stordalen, eier av Strawberry.
Slättö ser på investeringen i hoteller som et kompliment til selskapets investeringsegment innen bolig, lett industri og logistikk og eiendom.
– Hotellene må hele tiden utvikle seg for å tiltrekke seg en bred målgruppe, i tillegg må hotellene også raskt kunne omstille seg for å møte nye markedsbehov og dermed bidra både til gode gjesteopplevelser og en stabil og sikker lønnsomhet for virksomheten. Hotellkjeden vil derfor utvikle seg som en allsidig servicedestinasjon for å møte akkurat disse markedstrendene, sier Erik Möller, leder for hoteller i Slättö.
Hotellkjeden vil ha høye bærekraft- og tilgjengelighetsambisjoner, og vil blant annet bygges i tre, ha fornybar energiproduksjon med solceller og geotermisk energi, samt ressurseffektivisering gjennom digitale løsninger og miljøsertifiseringer.
Sverige er først ut for den nye hotellkjeden, men ambisjonen er at kjeden skal vokse på det nordiske markedet de neste årene. Innen ti år skal den nye hotellkjeden bestå av minst 20 hoteller i Norden.
En av komponentene i prosjektet er å tilby hotellets gjester tjenester og tilbud gjennom eksisterende partnere.
– Ambisjonen er å tilby, i tillegg til seng og frokost, sunn og enkel servering, et førsteklasses treningsstudio og hurtiglading av biler gjennom gode og innovative samarbeidspartnere. Gjestens behov vil kunne styre hva vi fyller hotellene med og hvilke samarbeidspartnere vi skal inngå samarbeid med, sier Stordalen.
Det første hotellet har planlagt åpning i Q2 2025 i Falkenberg. Hotellet vil ha 151 rom og de første avtalene med grunneier og strategiske partnere som skal være med å fylle hotellet med tilbud og tjenester er signert.