Den 25. juli i år er det 20 år siden den fatale flyulykken med et Concorde-fly fra Air France, som også ble mer eller mindre slutten for flytypen.

Klokken var akkurat passert 14.44 og Air France rute 4590 var i ferd med å skulle starte turen fra Paris Charles de Gaulle-flyplassen til New York. Like før flyet roterte på rullebanen, traff høyre hjulsett en metallstripe som lå på rullebanen. Metallstripen hadde løsnet fra et annet fly som tok av før Concorde-maskinen til Air France.

Metallstripen ble slynget opp i luften og traff den femte drivstofftanken i den ene vingen på flyet, noe som resulterte i at det ble hull i tanken, drivstoff begynte å renne ut, og gnister sørget for at drivstoffet tok fyr.

Pilotene fikk først problem med den ene motoren, deretter med den andre, for så å miste all motorkraft. Flyet som var i en høyde på 200 fot begynte å miste høyde, deretter mistet også flyet all kraft på den tredje og fjerde motoren og så vrengte flyet seg nærmest opp ned før det gikk i bakken.

Flyet traff et hotell rett utenfor Paris, hvor fire personer døde, og seks ble skadd. Alle 109 ombord i flyet omkom.

Bilde over ulykkesstedet med mesteparten av hotellet nedbrent og flyet nærmest helt knust. Foto: BEA

Denne ulykken var den eneste dødsulykken for flytypen Concorde gjennom sine nær 30 år lange historie i luftfarten. Frem til denne ulykken var flytypen regnet som en av verdens mest sikre flytyper. Ulykken ble spikeren i kisten for flytypen og tre år senere var Concorden historie hos både Air France og British Airways.

Det var flere ting som gjorde at dette ble en så alvorlig ulykke, i følge den franske havarikommisjonen BEA var flyet blant annet overlastet med 810 kilo i forhold til maksgrensen for vekt ved avgang.

Metallstripen som lå igjen på rullebanen før ulykken, kom fra et DC-10 tilhørende det amerikanske flyselskapet Continental Airlines. Dette flyet hadde gjennomgått en full teknisk C-sjekk i Israel en måned før ulykken med Concorde-flyet. Da hadde denne metallstripen blitt montert på for å reparere en luke på en av flyets motorer. Her ble det ikke benyttet en uoriginal metallstripe som var både påmontert feil og langt fra det flyprodusenten anbefalte.

Denne delen hadde løsnet fra flymotoren under avgang fra Charles de Gaulle-flyplassen – rett før Concorde-flyet skulle ta av.

BEA mener at skadene på Concorde-flyet etter at drivstofftanken ble punktert, vare så alvorlige at selv om flere av motorene hadde fungert som de skulle, var det aldri noen sjanse for at pilotene ville klare å landet flyet trygt.

F-BTSC som havarerte i Paris, er det samme flyet som også fikk sin filmdebut i 1979 i filmen Airport 80 – Concorde, om et Concorde-fly som blir jaget av missiler og til slutt styrter i et fjellparti.

Fra filmen Airport 80 – Concorde
Air France Concorde på Paris Charles de Gaulle i 2000- FOTO: HANS OLAV NYBORG
ANNONSE
Forrige artikkelAir Leap har mottatt sin første ATR
Neste artikkelDa en av motorene stanset, valgte kapteinen å late som om ikke noe hadde skjedd