AP-BHV, Foto: Hans O. Nyborg

Det pakistanske flyselskapet Pakistan International Airlines har gitt 150 av selskapets piloter sparken, for å ha falske lisenser. Det er lisens for å være godkjent kommersiell pilot i landet, som de 150 skal ha forfalsket, for å få jobb i PIA.

I henhold til avsløringer som landets havarikommisjon har avdekket skal minst 150 ansatte ha betalt andre piloter for å ta prøver og pålagte tester som må gjennomføres for å kunne fortsette å fly.

Flyselskapet sier de har gitt 150 personer sparken etter at dette har kommet frem i forbindelse med havarirapporten etter flyulykken med ett av selskapets Airbus-fly i mai måned, melder Times of India.

En talsmann for selskapet sier til lokale medier at en gjennomgang myndighetene i Pakistan gjorde i 2019 har avdekket at 150 av selskapets 434 piloter hadde forfalsket lisens og godkjennelser for å fly.

I følge nyhetsbyrået AFP er luftfartsorganisasjonen International Air Transport Association (IATA) sjokkert over funnene i Pakistan. IATA krever nå en fullstendig opprydding i rekkene i Pakistan.

Flyselskapet selv har benyttet sosiale medier de siste dagene til å ytre seg om at det ikke bare er dem som har en utfordring med “falske” piloter, men at dette gjelder en lang rekke selskap, og at det er godkjennende myndighet som har gitt pilotene lisens uten å sjekke grundig at det er rett person som mottar dette.

Det var etter at havarikommisjonen la frem sin foreløbige havarirapport på onsdag, etter ulykken i mai, at det fremkom at så mange piloter flyr med falske papirer i selskapet. Da valgte PIA å gå ut på Twitter og fortelle at alle piloter med mistenkelige papirer eller lisenser vil bli satt på bakken øyeblikkelig.

Selskapet bedyrer at sikkerheten er viktigere enn kommersielle interesser.

PIA hadde samme problem tilbake i 2019 da flere piloter også da ble sagt opp som følger av falske papirer. Etter en ulykke i 2018 viste det seg at kapteinen på flyet hadde en pilotlisens som var datert på en nasjonal helligdag i Pakistan, da det var umulig å få en slik lisens godkjent.

Dermed ble det avslørt at pilotene i flyet som havarerte hadde falske papirer.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS sier opp 560 piloter
Neste artikkelDansk flyselskap sparker 90 prosent av de ansatte i Danmark