Hangar.no

Kommentar: Flyselskapene mikser flyflåten

Når både Boeing og Airbus sliter med å etterkomme etterspørsel på nye fly, og ordrebøkene strekker seg syv år tilbake i tid ser en endringer i hvordan flyselskapene tenker økonomisk gevinst i forhold til valg av flytyper.

Med det store varslede kjøpet fra Norwegian og American Airlines hvor begge selskap velger å tenke nytt, bryter de den tradisjonelle oppfattelsen om at et selskap som skal klare seg i bransjen må tenke helhet og en enhetsflåte.

Dette har gjennom de siste femten årene blitt poengtert gjentatte ganger fra både analytikere, lavprisselskapene og ikke minst flyprodusentene som har vært bortskjemt med å få hele ordren når det skal bestilles fly i mellomklassen som 737 og A320.

Nå ser vi at vinden er i ferd med å snu, og det er kanskje nettopp fordi selskapene som med flyflåter over 50 fly må tenke nytt, og har skjønte dette. For flyprodusentene vil dette på sikt skape store utfordringer fordi de nå må øke innsatsen for å selge flyene sine.

Boeing og Airbus har gjennom de siste 40 årene konkurrert nærmest enerådende i toppen om å hale i lande hele ordren på nye leveranser, nå ser vi at flyselskapene også kan tenke videre og se seg om etter flere alternativer samtidig i flåten. Det åpner også trolig muligheter for Bombardier med sin C-serie av nye mellomdistanse fly og regionale alternativer fra  Embarer.

Trolig vil vi kunne se en rekke selskap som fra før har tenkt enhetsflåte gå i samme spor som Norwegian og American Airlines. Det har analytikere over hele Europa og i USA nå innsett er en fornuftig måte å sikte seg inn mot fornyelse av flåten. En delt løsning om kjøp av fly fra både Airbus og Boeing eller en av de to andre for den sak skyld vil bli en ny trend som økonomene kan forsvare på flere punkter, inn i framtiden.

Det betyr at selskap som Ryanair, Jetblue og easyJet som skal tenke utvidelse av flyflåtene også må komme seg ut av vakuumet og se på alternativene som Norwegian nå har banet vei for.

Vi har sett at både Airbus A320Neo og Boeing 737Max sidestilles nærmest på linje når det gjelder økonomisk gevinst, drift og vedlikehold, dette ganger kun en part, flyselskapene som nå er vinneren av ordreblokka. For de store flyprodusentene blir det derfor også en prosess å gå i tenkeboksen med hvordan de skal hale hele potten tilbake, om de i det hele tatt kan det.

Hans Olav Nyborg
Redaktør

Andre nyheter

Qatar Airways planlegger utfasingen av Airbus A380

Hans Olav Nyborg

Aeroflot: kun fire av åtte SS100 i bruk

Hans Olav Nyborg

Armavia dropper Sukhoi

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer