Lørdag skulle Stortinget stemme over regjeringens krisepakke for luftfarten. De politiske partiene på Stortinget har manet til en felles dugnad, mest for å redde arbeidsplasser, men også infrastrukturen med flyruter i Norge.
Men en dugnad ønsker ikke det politiske partiet MDG – Miljøpartiet de Grønne å bli med på. Selv ikke i en krisetid med en situasjon ingen har opplevd maken til i moderne tid. For MDG er fortsatt i sin lille boble fylt opp med egoisme, snevert og trangsynt verdensbilde og ikke minst totalt fraværlese av den norsk dugnadsånden.
MDG burde kanskje ikke få spalteplass for sin egoisme, men samtidig er det viktig å vise overfor partiets velgere at en stemme på MDG, er en stemme mot det fellesskapet vi har i Norge og for det norske samfunnet. Det handler ikke om bilfrie byer, kutt i klimautslipp, det grønne skiftet eller forlengelse av oljeproduksjonen.
I disse tider handler det om å stå sammen i et felles løft for å redde arbeidsplasser, infrastruktur, sunn konkurranse i luftfarten og dugnad. Men MDG viser et syn som ikke hører hjemme i norsk politikk, eller i samfunnet generelt. Når samtlige av de andre politiske partiene tar til fornuft, og sammen tar en dugnad for å redde det som reddes kan fra en fullstendig kollaps, velger altså et parti å sette sitt eget partiprogram og politikk først på dagsorden.
En krise av de dimensjonene verden står ovenfor nå mangler sidestykke i moderne tid. Trenger vi da et politisk parti som ikke ønsker å bidra? Som er den sure naboen som under dugnaden sitter inne i stua og ser på at naboene jobber på dugnad i borettslaget?
Vi er alle enige om at miljøet skal reddes, og at det skal tas grep for å få luftfarten på rett kjøl hva angår utslipp og avtrykk i miljøet, men akkurat i disse tider, der land etter land stenges ned, der folk mister jobben, mister inntekter og fortvilelsen øker i takt med tiltakene som innføres, trenger Norge sterke politikere som som står sammen, og legger partiprogrammet til side.
MDG kommer trolig ikke til å kunne tjene store masser av nye velgere på å ønske at et flyselskap som Norwegian helst skulle ha klart seg på egen hånd, eller legg inn årene og ta en konkurs. Håpet er at de som i dag er velgere til partiet, på langt nær ser dugnadsånden i et felles løft fremfor å ville splitte og ødelegge deler av det norske samfunnet på grunn av stahet og et politisk program.
Norske politikere skal ha all ære og ros for å stå sammen uavhengig av parti, eller å sitere partiprogram i en tid som krever et sterkt mannskap på broen til skuta AS Norge, ikke et mytteri på bakrommet.
Når vi kommer oss gjennom krisen, så er tiden inne for MDG, Arbeiderpartiet og andre politiske partier til å både kritisere regjeringen, NAV, helsevesenet og alle andre som kan ha stort forbedringspotensiale i forhold til omstilling, beredskap og handlingskraft. Men det vi trenger nå er at politikere støtter hverandre, og opprettholder Norwegian, SAS, Widerøe og alle andre selskap innen norsk luftfart.
– Nå legger regjeringen fram en krisepakke for ett enkeltselskap som kan bli et tapssluk av dimensjoner, og det kan vi ikke støtte, sier Hulda Holtvedt, vararepresentant for MDG på Stortinget til E24.
Men kjære Holtvedt, har du vært i karantene uten TV, nett og radio de siste 14 dagene? Jeg må nesten få spørre, for hvor har egentlig MDG vært mens resten av Norge har stått stille. Vi er fullstendig klar over den risikoen norske myndigheter tar med sin redningspakke, men dette handler dessverre ikke om hva MDG skulle ønske seg som den ideelle verden. Dette handler om å oppretteholde samfunnet slik det var for en måned siden.
Norwegian kan selv klare å gå i en konkurs dersom ledelsen og aksjonærene ikke tar grep, men et koronavirus som lammer en hel verden, selv det kan vi ikke la et norsk selskap som hr flere tusen ansatte takle på egen hånd. Ikke for å hjelpe Bjørn Kjos eventyr til en lykkelig slutt, men fordi vi i et land som Norge kan redde arbeidsplassen ved hjelp av svarte oljepenger som også MDG ikke ønsker vi skulle hatt så mye av.
MDG sier de er for å redde Widerøe og rutene som opereres på kortbanenettet, fordi partiet ønsker seg en verden med få flyselskap som flyr, og kun på de mest nødvendige rutene der det ikke er andre alternativer. I en MDG-verden skal ikke fly til Middelhavet, USA eller Asia være endel av muligheten befolkningen skal ha til å komme seg ut i verden.
MDG, nå er tiden ikke inne for å sitte som en ensom ulv på Stortinget og kjempe for nedleggelse av flere tusen arbeidsplasser. Den kampen vinner ikke partiet, om det skulle skje er det nærmest ikke håp for dugnadsånden i det norske samfunnet lengre.
Det er mange som har en sterk mening om at Norwegian kan seile sin egen sjø. Men igjen handler ikke saken om du liker SAS eller om du liker Norwegian, og der er det ofte to leire som ikke er enig, det handler om å trygge arbeidsplasser på Fornebu og på Norske flyplasser. Det handler om å ha medfølelse for at et selskap kan gå overende på grunn av et virus ingen i sine villeste fantasier kunne ha sett for seg på en generalforsamling i 2019.
Å mene at Norwegian bare kan legges ned og at den norske Staten burde unnlate å hjelp til med lånegarantier, er i dag det samme som å ønske at flere tusen mister jobben, mister inntekten, mister muligheten på lang tid å finne seg ny jobb. Det er å ønske at flere tusen personer skal melde seg på NAV.
Det dreier seg ikke bare om at Norwegian bare kan legges ned, men det handler om arbeidsplasser på norske flyplasser i bakkeselskap som mister Norwegian som kunde, ansatte i reiseselskap, charterselskap, på hoteller, i reklamebyråer, cateringselskap og en lang liste videre.
Norwegian er viktig for en lang rekke andre selskap og aktører i Norge. mange som er avhengige av inntekter fra flyselskapet. Forsvinner Norwegian, forsvinner arbeidsplasser du ikke har tenkt på. Tenk på det MDG, tenk på de du som er så sterkt i mot at Norwegian skal få økonomisk hjelp.
la oss alle bidra til dugnaden, hjelpe luftfarten, så tar vi heller debatten etter at koronaviruset er bekjempet, hvorvidt det er en god vei Norwegians styre og eiere har lagt for å bedre selskapets likviditet.
På vegne av de mange tusen ansatte utenfor Norwegian som også mister jobben om selskapet går konkurs!
Hans Olav Nyborg
redaktør, Hangar.no