Norsk flygelederforbund vurderer nå og be Luftfartstilsynet om å øke minimumsnivået på 250 flytimer for piloter her i landet.

Kravet er kommet på bakgrunn av at flyselskapet Norwegian leier inn unge og uerfarne piloter med få flytyimer i bagasjen. Det er styreleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund som sier dette til Stavanger Aftenblad.

– I Flygerforbundet reagerer vi på at Norwegian tar inn flygende personell uten å benytte seg av seleksjon. Slike opptaksprøver har hittil vært en sikkerhetsgaranti for flyselskapene for å få de beste folkene til ledige jobber, fortsetter styreleder Wasland til avisen i dag.

Forbundet er kritisk til at flyselskapet leier inn arbeidskraft fra Norge og Danmark via flere vikarbyråer i Estland og Isle of Man. Dette er i følge forbundet ofte ferske piloter som hyres inn.

Norwegian avviser påstandene

Vi reagerer sterkt på at Norsk Flygerforbund – som organiserer SAS og Widerøepiloter – fremsetter usannheter om Norwegian-pilotene i dagens Stavanger Aftenblad, påstander som nå blir brakt videre av andre medier. De aller alle fleste pilotene i Norwegian i dag er fast ansatt, ca. 640 piloter, i tillegg til 40 innleide kontraktpiloter i Finland. Disse pilotene har en snittalder på ca 40 år og mellom 8 000 og 20 000 flytimer. Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere. Dette burde flygernes fagforeninger sette pris på, i stedet for å fremsette usannheter som ikke minst vil ramme pilotene selv,  sier Tomas Hesthammer som er flygesjef i Norwegian.

Vi må skille mellom de pilotene som er på kontrakt i Finland og de som nå fremover vil bli rekruttert fra trafikkflygerskoler i Skandinavia. De fleste kontraktpilotene er svenske og danske som har flydd for andre, mange større flyselskaper. Både kapteiner og styrmenn har selvsagt passert alle Norwegians strenge krav til sikkerhet, simulatortester og alle utsjekker som kreves før de får setter seg bak spakene i et Norwegian-fly. Dette er erfarne og dyktige flygere og det er forstemmende å se at de blir forsøkt satt i et uheldig lys av kolleger i andre flyselskaper.

I tillegg tilbyr Norwegian også jobb til yngre piloter i Skandinavia, blant annet fra trafikkflygerutdanningen i Sverige, Danmark og Norge. Disse skal starte på kurs nå i år, de har vært gjennom en solid utvelgelsesprosess der også Norwegians pilotforening (NPF) har deltatt i intervjuene. Vi er trolig et av de få europeiske flyselskaper der unge piloter har en mulighet til å få jobb, og i kombinasjon med våre meget erfarne kapteiner utgjør disse et godt team i cockpit.  

De har alle gjennomgått en flerårig trafikkflygerutdannelse og skal nå få videre utdanning i Norwegian på å fly Boeing 737. Dette er en helt vanlig praksis i alle flyselskaper som har mulighet til å rekruttere piloter, ikke noe som er spesielt for Norwegian.  Flygernes fagforeninger i Norge burde være særdeles fornøyd med denne muligheten for nye jobber i en kriserammet flybransje, legger Hesthammer til.

Norwegian har i dag et samarbeide med tre pilotskoler, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Lund og Center Air i Danmark. De to førstnevnte kjører opptakskrav basert på militære standarder, og utdanner svært få flygere per år. Center Air har over lengre tid levert kvalitetspiloter til mange større europeiske flyselskaper.  At Norwegian ikke har opptakskrav er altså usant, legger flygesjefen til. I tillegg til skolenes screening, så er disse pilotene også gjennom Norwegians opptakskrav, som bl.a. ser på deres utvikling og historikk på skolen, samtidig som de er gjennom intervju i Norwegian. Kandidatene som fremstilles kan være anbefalt fra utleieselskaper eller komme direkte fra Norwegians egen søkerbase, hvor vi nå har mange tusen søkere på liste for å få fly for oss, sier Hesthammer.

Flyselskaper som SAS og Sterling har i tidligere tider i stor utstrekning ansatt flygere rett fra skolebenken. Å foreslå en økning i timekravet for denne gruppe flygere nå vil kun medføre at de stenges ute fra arbeidsmarkedet. Norwegian tilbyr gjennom innleieselskapet lønninger for denne gruppe personell som er høyere enn hva både SAS og Sterling tilbød da de tidligere rekrutterte nye piloter. De kontrakter som tilbys i dag gir valget mellom ansettelse i utleieselskapet eller være innleid. De kontraktene som tilbys piloter som skal fly for Norwegian er av langvarig karakter.

Norwegian aksepterer ikke at en pilot skaffer seg en hvilken som helst utdannelse på B737. Denne må være godkjent av Norwegian, og pr i dag er det kun selskapets egen treningsavdeling som er godkjent. Dette for å sikre kvaliteten. Når Norwegian setter relativt nyutdannede piloter bak spakene, så gjøres dette på en fullt betryggende måte. Vi plasserer  også en tredje pilot i cockpit i starten for å sikre flysikkerheten. Den ekstra piloten sitter i cockpit inntil selskapet er forsikret om at kandidaten har en standard som tilfredsstiller alle selskapets krav.

Alle som reiser med Norwegian kan føle seg trygge på at sikkerheten er vår viktigste prioritering. Vi har gjennom 10 år flydd nærmere 70 millioner passasjerer trygt rundt i hele Europa. Denne sikkerhetskulturen er rotfestet i selskapet og det er forstemmende når konkurrerende flyselskapers piloter indirekte forsøker å så tvil om dette. Ikke minst rammer dette kolleger i pilotkorpset i Norwegian, sier Hesthammer.

Er betenkt over forholdene

Aleksander Wasland sier til Aftenbladet i dag at det ikke er noe problem å hente folk til flygerjobber tross beskjedne betingelser. Unge piloter med ferske sertifikater og typegodkjenning på Boeing 737 jobber nesten gratis for å tjene opp mer flytid og beholde sine godkjente papirer, legger han til.

Styrelederen er betenkt over lønns- og arbeidsutviklingen i Norwegian.
Flygerforbundet er av den oppfatningen at Norwegian nærmer seg Ryanair i ansettelsesforhold.

Pilotforeningen i Norwegian skal i følge E24 kreve at piloter ansatt via vikarbyråer i utlandet får lovlige arbeidsvilkår. Alf Hansen som leder pilotforeningen sier til  E24 at situasjonen i Finland, hvor flygere fra Estland følger estiske arbeidsregler og ikke finske, bekrefter påstanden.

Bjørn Kjos i Norwegian blir derfor nå  bedt om å dokumentere at påstanden ikke er riktige melder avisen.

Det har ikke lykkes Hangar.no å få en kommentar fra Aleksander Wasland i dag.

ANNONSE
Forrige artikkelKjøpte billetter via falsk Ryanair-side
Neste artikkelRyanair: SAS er dumme som etterkommer forbrukerrådet