Forfatter og journalist, Jacob Trumpy (t.v) i samtale med ledelsen i flyselskapet under et besøk i Seattle i 2009 (Foto: Hangar.no)

I følge en ny bok, som skal ta for seg noe av historien bak Norwegians vei til toppen, kommer det fram påstander om tyveri av flymanualer fra Braathens like før oppstart av Norwegians lavprisoperasjoner.
Opplysningene har opprørt ledelsen i flyselskapet, og avviser dette på det kraftigste.
Det er en journalist Jacob Trumpy som har skrevet boken og som har hentet fram opplysningene fra tidligere ansatte i Braathens, som ble med over for å jobbe for Norwegian.
-Disse opplysningene er hel feil og direkte løgn, sier tidligere flygersjef i Norwegian, Roy Westby til VG.
Hadde dårlig tid
I følge journalisten og forfatter av den nye boka skal flyselskapet ha hatt dårlig tid og manglet penger til å produsere egne versjoner av flymanualer, og redningen ble piloter fra Braathens.
En egen redigert utgave av Braathens manualer ble sendt Luftfartstilsynet for godkjennelse hevder journalisten.
– Det er åpenbart at disse manualene ble tatt fra Braathens uten å spørre om lov. Norwegian visste at pilotene hadde meg seg disse papirene. Det er det fremste beviset på at Norwegian var nødt til å benytte seg av snarveier for å komme i luften, sier journalisten til VG.
– Flyfabrikkene lager hovedmanualer, men de må skrives om for å tilfredsstille norske luftfartsmyndigheter. I flyene til Norwegian fulgte det med manualer fra tidligere eier, Transavia. De kunne brukes som veiledning, men hvert enkelt selskap må bygge opp egen håndbok. Norwegian bygget opp alt selv. Det ble aldri brukt noe fra Braathens, sier Westby til VG.
Ledelsen i Norwegian avviser påstandene og kaller det for en kreativ virkelighetsforståelse hos journalisten.
Kjenner ikke til saken slik den blir framstilt
Kilder i Luftfartstilsynet sier til Hangar.no at de ikke kjenner til saken og at det ikke er noen mistanke om at det skal ha foregått bruk av stjålne manualer under godkjennelsen i 2002.
Ut over dette ønsker ikke tilsynet å kommentere saken.
 

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no