Avro-jet som fases ut. Foto: BRA

Etterspørselen etter flyreiser innenriks i Sverige har i første kvartal i år minket med 5 %. Samtidig har svenskekronen blitt svakere og drivstoffprisene og flyavgiftene økt. I en pressemelding skriver det Braathen-eide flyselskapet BRA (Braathens Regional Airlines) at de skal kutte ut jetflåten og tilpasse rutetider for å tilpasse seg endringene, effektivisere driften og fly grønnere.

I dag sitter BRA på en flåte ti fly av typen Avro RJ85/100 i tillegg til en flåte på fire Fokker 50-maskiner og 13 stk ATR 72-500/600 propellfly. Innen utgangen av 2020 ønsker selskapet å kun benytte propellflyene i sitt rutenett, og skal dermed fase ut Avro-maskinene i løpet av dette året og neste år. Avro-jetene har i dag plass til 112 passasjerer, mens ATR-, og Fokker- maskinene rommer henholdsvis 72 og rundt 50 passasjerer .

I tillegg til å gjøre endringer i flyflåten skal også BRA gjøre noen justeringen i rutetabellene for å tilpasse seg den endrede etterspørselen:

  • Östersund-Stockholm (reduserer avganger fra daglig til torsdag-søndag, gjelder fra oktober)
  • Jönköping-Stockholm (avvikles i midten av juni 2019 grunnet liten etterspørsel)
  • Visby-Stockholm (økes noe fra vinter 2019)

Som en følge av utfasingen bli en del av selskapets ansatte nødt til å finne seg nye jobber, men selskapet går ikke inn på nøyaktig hvor mange dette vil gjelde til slutt. Foreløpig har 363 av drøye 1000 ansatte blitt varslet om planene for utfasingen og nedbemanningen.

ATR-72 blir hyppigere brukt av BRA fremover. Foto: BRA

Steffen har skrevet for Hangar.no siden juli 2017, og dekker saker som omhandler utvikling av flyselskaper og flyruter, både i Norge og internasjonalt, men også statistikk, trafikkinformasjon og hendelser i luftfarten generelt.